«زهر مار» نخستین تکیه سست جواد رضویان روی صندلی کارگردانی
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۸۴۳۵۳
فیلم سینمایی زهرمار در حالی اکران میشود که برخلاف تبلیغات گولزننده و حواشی کاذبی که پیرامون آن به وجود آمده نه یک کمدی جذاب است، نه یک فیلم پرحاشیه در شوخی با مداحان و نه حتی یک فیلم سینمایی و اگر این حاشیهسازیها نبود، این فیلم باید در گیشه شکست سختی را متحمل میشد.
«تابناک»، مهدی خرم دل؛ جواد رضویان پس از تجربیات متعدد بازیگری کمدی، با فیلم سینمایی «زهر مار» به صف بازیگرانی پیوست که کارگردان شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فضاسازی که درباره این فیلم شکل گرفت، به گونهای بود که ظاهراً مداحان در این فیلم مورد تمسخر قرار گرفتهاند و با توجه به شباهت کاراکتر سیامک انصاری به دو مداح مشهور تهران، این فضاسازی تا حدودی موفق شد. متاسفانه برخی مداحان نیز در زمین سازندگان این فیلم بازی کردند و اعتراضهای تندی کردند که ارتباطی با این فیلم نداشت و صرفاً گروهی از مردم را تحریم میکرد تا از سر کنجکاوی بلیت بخرند و به تماشای این اثر ضعیف بنشینند؛ اما چرا باید یک فیلم متکی به چنین حواشی شود و نسبت به وقوع این حواشی نیز سکوت کند؟
پاسخ کوتاه این است که جواد رضویان در نخستین تجربه کارگردانیاش ناامیدکننده ظاهر شده است و چه بسا اگر نامش بر روی این فیلم نبود، این فیلم فروشی به مراتب کمتر از آنچه اکنون داشته را به دست میآورد. فیلم فاقد ساختار روایی منسجم و حاوی یک روایت خطی با کمترین شاخ و برگ شبیه به تلهفیلمهای مناسبتی است. حتی در کادربندیها نیز هیچ جزئیاتی مشاهده نمیشود که تماشایش نیاز به پرده بزرگ داشته باشد و این فیلم را میتوان در قاب تلویزیون تماشا کرد و هیچ جزئیاتی را نیز از دست نداد.
نه رویدادهایی که در داستان گنجانده شده جنبه پیشبرنده دارد و نه کاراکترها به گونهای ظاهر میشوند که بتوانند ضعف سناریو و کارگردانی را به دوش بکشند و با وجود آنکه کارگردان کوشیده با یک داستان اندک، یک فیلم را ریتم تند بسازد اما ایستایی در طول فیلم غیرقابل چشمپوشی است و چه بسا تماشاگر حرفهای را بابت این انتخاب در معرض شماتت قرار دهد. متاسفانه حتی کمدی موقعیت جذابی نیز شکل نگرفته و جواد رضویان نتوانسته در خلق این موقعیتها که تجربهاش را دارد نیز موفق عمل کند و به این ترتیب این فیلم بیش از آنکه یک کمدی جذاب برای تماشاگران باشد، یک تراژدی تلخ برای سازندگانش محسوب میشود.
شاید حکایت سازندگان این فیلم روایت آن پدری باشد که نام پسرش را چیزی گذاشت که خودش هم جرات خطاب کردنش را نداشت! چه بسا سوژه انتخاب شده، باعث شده رضویان و نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم دست به عصا حرکت کنند تا در نهایت این اثر ختم به خیر شود و رنگ پرده را ببیند؛ و الا بعید است بتوان تله فیلمی تا این حد غیرقابل دفاع که حتی وجه سرگرمی قابل توجهی نیز ندارد به عنوان نخستین فیلم یک کارگردان ارائه کرد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: زهر مار جواد رضویان سیامک انصاری شبنم مقدمی شقایق فراهانی سامانه نیما حج جشن تیرگان فدریکا موگرینی تنگه جبل الطارق اینستکس ملک سلمان کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراث «پل آستر» در سینما
«پل آستر» در کنار این که نویسندگی ماهر و سرشناس بود، در فیلمنامهنویسی و حتی کارگردانی در سینما نیز فعال بود.
به گزارش ایسنا، «پل آستر» رماننویسنده معروف آثاری چون سهگانه «نیویورک» در حالی در سن ۷۷ سالگی به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان درگذشت که نه تنها چهرهای شاخص در دنیای ادبیات بود، در عرصه سینمایی نیز تاثیرات زیادی داشت و ۱۸ رمان از آثار او از جمله «موسیقی شانس» به فیلم تبدیل شدند.
او خودش نیز وارد عرصه فیلمنامهنویسی شد و کار خود را با نگارش فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی «هاروی کایتل»، «ویلیام هرت» و «جیانکارلو اسپوزیتو» آغاز کرد و این اثر جایزه بهترین فیلمنامه اول را برای آستر از جوایز مستقل اسپریت به ارمغان آورد. همچنین فیلم «دود» که کارگردانی آن را «وین وانگ» بر عهده داشت، موفق به کسب خرس نقرهای جایزه هیات داوران از چهل و پنجمین جشنواره فیلم برلین هم شد.
«پل آستر» در دنباله فیلم «دود» با عنوان «صورت آبی» که در سال ۱۹۹۵ ساخته شد در کنار «وین وانگ» به صورت مشترک کارگردانی فیلم را نیز بر عهده داشت و این کمدی که بار دیگر با نقشآفرینی «هاروی کایتل» و «جیانکارلو اسپوزیتو» به همراه« لو رید»، «میرا سوروینو» و «مدونا» بود با نقدهای متفاوتی رو به رو شد.
این نویسنده در فیلم «مرکز جهان» در ۲۰۰۱ با فیلمنامهای مشترک با «وین وانگ» بار دیگر کارگردانی را تجربه کرد. این فیلم که نخستین نمایش جهانی خود را در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد، نامزد دریافت جایزه مستقل اسپریت برای بهترین بازیگر زن (مولی پارکر) شد.
در سال ۱۹۹۸، آستر فیلم «لولو روی پل» را نویسندگی و کارگردانی کرد و در سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی «دیوید تیولیس»، «ایرنه جاکوب» و «مایکل ایمپریولی» بار دیگر نگارش فیلمنامه و کارگردانی را بر عهده داشت.
«آستر» در «دانشگاه کلمبیا» تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیتهای مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.
در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این اتفاق به دلایلی به نوشتن نخستین کتاب خاطرات این نویسنده منجر شد؛ «اختراع انزواء» که در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.
«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سهگانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.
این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از دهها رمان از جمله «قصر ماه» (۱۹۸۹)، «موسیقی شانس» (۱۹۹۰)، «کتاب توهم»(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.
انتهای پیام